Aktuality Fórum Budopedia E-shop FAQ Kontakty
Škola Dokan BSK Členstvo Kurzy & Semináre Iga Ryu Kenpó Karate Karate pre deti Praktická sebaobrana Kobudó Ninjutsu Kyudo
Citáty majstrov:
Dnes je 24-4-2024, meniny má Juraj
pasik
Aktuality
Kurzy a semináre
Vyhľadávanie:
Členská zóna
Video materiály
Anketa
Aká oblasť bojových umení vás zaujíma najviac ?
Sebaobrana
43%
Práca s energiou
22%
Filozofia Budó
17%
Zbrane
11%
Kondícia
5%
podujatia.sk univerzitka.com fightsport.sk http://www.realityak.sk/ http://www.agrifarmi.sk/

Zenový Majster Seung Sahn  je zavalitý Kórejčan s oblou tvárou, oholenou hlavou, a usmievavými očami. Cestuje do mnohých krajín každý rok, šíriac dharmu Zen Budhizmu v snahe „zachrániť všetky bytosti od utrpenia.“

Zenový Majster Seung Sahn je sedemdesiatym ôsmym patriarchom v línii rádu Chogye, hlavnej Budhistickej denominácie v Kórei. Vyrastal v kresťanskej rodine, študoval západnú filozofiu a zvažoval kariéru v politike predtým ako prijal Budhistické mníšske predpisy. Roku 1948 začal stodňové ústranie, sám v horách, tráviac čas v intenzívnej meditácii, a spevmi. Počas tohto ústrania jedol len borovicové ihličie, z čoho mu zozelenala koža. Podľa jeho knihy Odklepávanie popola na Budhu, prišiel k pochopeniu, že „skaly, rieky, všetko čo môže vidieť, všetko čo môže počuť, všetko toto je jeho pravým Ja. Všetky veci sú práve také aké sú. Pravda je práve takáto.“ V roku 1949 vo veku 22 rokov dosiahol osvietenie. Bolo to potvrdené veľkým Kórejským Zenovým Majstrom Ko Bongom, ktorý udelil Zenovému Majstrovi Seungovi Sahnovi „inku“, odovzdanie dharmy. Ko Bongove odovzdanie verejne certifikovalo a odobrilo jeho zážitok osvietenia, čím získal povolenie učiť a trénovať žiakov.

Následne po zážitku osvietenia, Zenový Majster Seung Sahn strávil tri roky v tichu, upevňujúc svoju Zenovú prax. Potom začal byť aktívny v ráde Chogye, zakladajúc chrámy v Kórei a Japonsku. Roku 1972 prišiel do Spojených Štátov, no len ako turista, nakoľko neveril, že Američanov je možné učiť Zen. Keď ho niekto presvedčil, že študenti univerzity by mohli mať záujem v praktikovaní Zenu, rozhodol sa ostať. Prijal prácu pri Brownovej Univerzite, kde opravoval práčky a zametal podlahu. Profesor z univerzity spoznal jeho šaty a poslal za ním niekoľko študentov pre inštrukcie v Zenovej praxi. „Najskor nevedeli či je skutočný, alebo falošný,“ povedal Mu Sang Sunim, Americký mních, ktorý občas cestoval so Zenovým Majstrom. „Zvykol variť veľké hrnce polievky pre svojich študentov. Krájal cibuľu, a potom odkopával šupky z cibule pod stôl. Mysleli si, že veľký Zenový Majster by nekopal cibuľové šupky pod stôl.“

Jeho skupina sa nakoniec stala Zenovým Centrom v Providence, ktoré sa teraz nachádza v Cumberlande na Rhode Islande. Toto centrum je domom školy Kwan Um Zenového Majstra Seunga Sahna, a je hlavným chrámom pre viac ako šesťdesiat Zenových centier a pobočiek na celom svete. Majster Seung Sahn trávi veľa času návštevou týchto centier, kde učí, rozpráva a robí rozhovory.

25. Marca 1985, Majster Seung Sahn zavítal do Ann Arbor v Michigane. Keď dorazil na Detroitské Metropolitné Letisko stretol sa so svojím hostiteľom, Michaelom Eltom, učiteľom dharmy zenovej školy Kwan Um a členmi chrámu Mu Mun Sa v Northville. Prišiel s Americkým mníchom Mu Ryang Sunimom, ktorý cestoval ako jeho sekretár. Prvou zastávkou Zenového Majstra Seunga Sahna v Ann Arbore bol Zen Budhistický Chrám, kde navštívil opáta Sanbul Sunima a ostatných obyvateľov chrámu.

Ten večer mal Majster Seung Sahn verejnú prednášku v dome jeho priateľa. Prišiel so sprievodom mníchov oblečených vo formálnych dlhých šedých šatách s hnedými kasami. Najskôr sa usadil vo vstupnej hale, usmievajúc sa držal dieťa na svojom lone, ako ho študenti vítali troma celými poklonami, tradičným znakom veľkej úcty. Prešiel do hlavnej miestnosti, hluk davu pomaly ustal a prednáška začala.

Prvým predskokanom bol Michal Elta, ktorý oboznámil publikum s minulosťou Zenového Majstra Seunga Sahna a pozadím jeho učenia. Potom Mu Ryang Sunim v krátkosti hovoril o jeho objavení Zenovej cesty. Po podakovaní predošlým hovorcom Zenový Majster Seung Sahn požiadal o otázku z publika.

ZMSS: Má niekto otázky? Akékoľvek, ohľadom vašej praxe, vášho života, vašich problémov?

O: Rozmýšľal som čo vlastne je Americký Zen? V čom je iný od Kórejského Zenu?

ZMSS: Daj preč Americký Zen, Kórejský Zen ... to je správny Zen. (smiech) Zen nieje špeciálny, OK? Zen je každodenný život. Keď sú Kórejčania hladní, najedia sa, Keď sú Američania hladní, tiež sa najedia. To je všetko.

O: Tvrdo som trénoval ako atlét veľa rokov, tiež som veľa študoval na vysokej škole s cieľom získať vedomosti. Ale niekedy cítim nerovnováhu, ktorú som nevedel zvládať, kým som nezačal študovať bojové umenia. Môj tréner mi dal niekoľko kníh o Zene. Pomôže mi tento druh praxe zvládať tento tlak a stres ktorý na seba kladiem mentálne a fyzicky ako atlét a študent?

ZMSS: Máš priveľa túžob.

O: Tak, ja robím rád veľa vecí. Chcem...

ZMSS: Áno, ty. „Ja chcem rozumieť, Ja chcem bojové umenia, Ja chcem učenie. Ja chcem tamto, ja, ja, ja, ja … „ Potom je to „ja.“ Kto si ty? Pýtam sa ťa, kto si? (smiech) Nerozumieš sebe, takže nerozumieš svojmu smeru. Ak nerozumieš svojmu smeru, nemôžeš robiť nič. To je nesprávna cesta. Nemôžeš nájsť rovnováhu.

Biblia hovorí, „Ja som Cesta, Pravda a Život“ V Zene musím porozumieť svojmu skutočnému Ja, nájsť správnu cestu, správnu pravdu, správny život. Rovnaká cesta, no technicky odlišná. Kresťania veria v Boha. Zen znamená že musíš dôverovať svojmu skutočnému Ja.

Ako dôverovať na sto percent? To je veľmi dôležité. Ak dôveruješ svojmu pravému Ja na sto percent, potom môžeš dôverovať svojej ruke, svojim očiam, svojim ušiam, svojmu nosu, svojmu jazyku, svojmu telu, svojej mysli. Potom môžeš uveriť na sto percent že nebo je modré, stromy sú zelené, voda je mokrá. Môžeš uveriť čomukoľvek. Tiež môžeš veriť v Boha, Buddhu ... je to možné.

Takže sa ťa pýtam znova: kto si? (Dotazujúci sa si robil poznámky.) Polož pero, OK? (Zenový Majster Seung Sahn sa smeje) Tisíce zapísaných riadkov ti nemôžu pomocť.

O: Je pre mňa ťažké odpovedať, nerozmýšľal som sa nad tým.

ZMSS: Ah?

O: Človek je zabalený do toho kde je a čo robí v protiklade s tým kým je.

ZMSS: Sprav to jednoduché, nie zložité. Pýtam sa ťa, kto si? Nerozumieš, len nevieš. Je to veľmi jednoduchá odpoveď. Čo je to vysvetlenie? Vysvetlenie je tvoje chápanie. To to len viac komplikuje.

Ľudské bytosti prichádzajú s prázdnymi rukami, odchádzajú s prázdnymi rukami. Keď sa narodíš, odkiaľ prichádzaš? Keď zomrieš, kam ideš? Život je ako premenlivý oblak, ktorý sa objaví. Smrť je ako premenlivý oblak ktorý mizne. Premenlivý oblak neexistuje. Ľudské bytosti prichádzajú a odchádzajú, so životom a smrťou je to tiež tak. Naše telo je ako plávajúci oblak. No je tu jedna vec, ktorá stále ostáva jasná. Je čistá a jasná, nezávislá na živote a smrti. Čo je tou jedinou čistou a jasnou vecou? Ak ju nájdeš, budeš slobodný od života aj smrti. Takže odkiaľ pochádzaš? Nevieš, však? Spýtam sa ťa, ako sa voláš?

O: Mark.

ZMSS: Mark. Tak sa volá tvoje telo. Nie tvoje pravé Ja. Koľko máš rokov? (Zenový Majster Seung Sahn sa smeje) Možno rozumieš veku tela, no nerozumieš skutočnému veku. Keď zomrieš, kam pôjdeš? Nevieš, však? Takže: prichádzaš, „neviem“; meno, „neviem“; vek, „neviem“; odchádzaš, „neviem.“ Takže si „neviem,“ OK? To je myseľ „neviem.“ Veľmi dôležité.

Veľmi dávno slávny Zenový Majster povedal, „Porozumte svojmu skutočnému Ja.“ Jedného dňa sa ho jeden z jeho študentov spýtal, „Vy rozumiete svojmu skutočnému Ja?“ Povedal, „Neviem. Ale rozumiem tomuto neviem.“ To je slávna klasika „neviem“ (smeje sa). Takže táto myseľ „neviem“ je veľmi dôležitá. Udržuj si túto myseľ „neviem“ a počúvaj ma, OK?  

Keď rozmýšľaš, tvoja myseľ a moja myseľ sú odlišné. Keď pretneš všetko myslenie, potom tvoja myseľ a moja myseľ sú rovnaké. Ak udržuješ myseľ „neviem“ na sto percent – neviem – v tom momente, tvoja myseľ „neviem“, moja myseľ „neviem“, každého myseľ „neviem“ sú rovnaké. Myseľ „neviem“ už prestala rozmýšľať. Prestať rozmýšľať znamená žiadne myslenie. Žiadne myslenie znamená prázdna myseľ. Prázdna myseľ znamená pred myslením. Pred myslením je tvoja podstata. Moje pred myslením je mojou podstatou (dotkne sa svojej hrude). Podstata tejto palice, univerzálna podstata, podstata čohokoľvek sú rovnakou podstatou.

Takže, keď udržuješ myseľ „neviem“ na sto percent – neviem – v tom momente si vesmírom, a vesmír je tebou. Ty a všetko sa stávate jedným. To je, ako vravíme, primárny bod. Takže, „neviem“ nieje neviem, „neviem“ je primárny bod. Meno primárneho bodu je „neviem.“ Niektorý ľudia hovoria, že meno primárneho bodu je myseľ, alebo Buddha, alebo Boh, alebo príroda, alebo podstata, alebo absolútno, alebo energia, alebo svätý, alebo vedomie, alebo všetko. No skutočný primárny bod nemá žiadne meno, žiadnu formu, žiadnu reč, žiadne slovo, pretože je pred myslením. Len keď udržuješ myseľ „neviem“ na sto percent – neviem – v tom momente ste sa ty a všetko už stali jedným. Tak sa ťa pýtam, keď udržuješ myseľ „neviem“, v tom momente, ste ty a táto palica rovnakí alebo odlišní?

O: Rovnakí.

ZMSS: Správne. Ale ak povieš, „Rovnakí,“ udriem ťa. Mám túto Zenovú palicu. Ak povieš „odlišní,“ udriem ťa. Pretože primárny bod je pred myslením. Pred myslením nieje žiadna reč, žiadne slová. Ak otvoríš ústa, už to je chyba. Ak rozmýšľaš, už to je chyba. Takže povedať „rovnaké“ je myslenie, povedať „odlišné“ je myslenie. Zavri ústa; ako odpovieš? Palica a ty, ste rovnakí alebo odlišní? Rovnakí! Ale ak otvoríš ústa je to chyba. To je veľmi dôležitý bod. Ak nerozumieš, príď do Zenového centra (smeje sa). Poradím ti.

Pred dávnym časom, Buddha rozprával na jednej hore. Bolo tam dvesto ďalších ľudí. Zvyčajne Buddha otvoril ústa a hovoril: „Pravé ja je toto, naša myseľ je toto.“ No v tento deň neotvoril ústa. Prešla minúta, potom dve, tri. Nakoniec každý začal rozmýšľať, „Prečo Buddha nehovorí?“ Buddha len zdvihol kvetinu. (Zenový Majster Seung Sahn zdvihne kvetinu) Nikto nerozumel – len Mahakashyapa, jeho prvý žiak. Mahakashyapa sa usmial. Buddha poveda, „Moje pravé odovzdanie dharmy pôjde tebe.“ Buddha nikdy neotvoril ústa. Mahakashyapa nikdy neotvoril ústa. Buddha len zdvihol kvetinu. Mahakashyapa sa len usmial. Prepojili sa. Moja otázka znie, pred dávnym časom Buddha zdvihol kvetinu. Dnes ja som zdvihol kvetinu. Buddhova kvetina, moja kvetina sú rovnaké alebo odlišné? Otvor ústa  a udriem ťa. Zatvor ústa a udriem ťa. Čo môžeš urobiť? To je ten pointa, OK?

Tá kvetina, ktorú Buddha držal pred dávnym časom je podstatou. Dnes, táto kvetina je podstatou. Nieje odlišná. Protikladné myslenie nikdy nepomôže. Odlož svoje porozumenie.

Ľudia majú prach vo svojom vedomí, vo svojich počítačoch. Je nevyhnutné vyčistiť tento prach. Ak máš prach vo svojom počítači, je nevyhnutné ho vyčistiť. Na to používame špeciálne mydlo (smiech). Ak nemôžeš nájsť toto špeciálne mydlo, nemôžeš vyčistiť svoj počítač. (šúcha si hlavu). Toto je tvoj hlavný počítač. To mydlo sa volá mydlo „neviem“ (smiech)

Stále len skúšaj „neviem,“ a potom čisti, čisti, čisti. Čisti svoj počítač, aby bol čistý ako priesor. Čistý ako priestor znamená čistý ako zrkadlo. Potom keď príde červená, je červené. Príde biela, je biele. Niekto je hladný, daj mu najesť. Niekto je smädný, daj mu napiť. To niesú vedomosti, to je múdrosť. Takže mať myseľ jasnú ako priestor je veľmi dôležité. Ak chceš mať myseľ jasnú ako priestor, potom tvoje chápanie aj tvoja myseľ musia ísť do smetí. Je to veľmi dôležité.

Tento svet má veľa problémov. Prečo sú tu problémy? Je tu veľa bojovania, priveľa chápania a túžob. Priveľa chápania znamená, „Môj spôsob je správny. Tvoj spôsob je nesprávny. Môj názor je správny. Tvoj názor je nesprávny.“ Rusko hovorí, „Len Ruský spôsob je správny.“ Amerika hovorí, „Len Americký spôsob je správny,“ A túžba“ „chcem ovládať tento svet.“ Každý si drží svoj názor.

Dvaja mladí ľudia sa vezmú. Prvý rok milujú jeden druhého. Žiadny problém. Druhý rok, „Nemám ťa rád.“ Začína to. Tretí rok, „Nemám ťa rád!“ „Ani ja ťa nemám rád!“ Držia si svoj názor, takže bojujú a rozídu sa. Odložiť svoj názor je veľmi dôležité. Odlož svoj názor, svoj stav, svoju situáciu. Potom sa objaví správny názor, správny stav a správna situácia. Toto je múdrosť. Všetko to odlož; je to veľmi dôležité.

Teraz praktikuješ „nemôžem.“ Namiesto praktikovania „môžem.“ To je všetko. Musíš si vybrať.

O: Pred nejakým časom som čítal o tom, že keď ľudia myslia na čokoľvek, dávajú tomu názvy – menovky. Zdá sa mi, že osvietenie a dharma sú veci bez slov, a preto je pre ľudí ťažké im rozumieť. Ako sa dostať do mysle „pred myslením“?

ZMSS: (zdvíha šálku) Toto je šálka. Ak povieľ „šálka,“ si pripútaný k menu a forme. Ak poviež „žiadna šálka,“ potom si pripútaný k prázdnote. Táto šálka nikdy nepovie, „Ja som šálka.“ Ak povieš „šálka,“ je to nesprávne, OK? My hovoríme „šálka.“ Pes by nikdy nepovedal „šálka.“ Takže ak povieš „šálka,“ si pripútaný k menu a forme. Je to šálka alebo nie?

O: Neviem.

ZMSS: Spýtaj sa ty mňa.

O: Je to šálka?

ZMSS: (pije zo šálky) „Šálka“ alebo „nešálka“ natom nezáleží. Správna funkcia je to čo je dôležité. To je Zen. Urob to. Nekontroluj, nepripútavaj sa k menu a forme. Moment za momentom pochop správnu funkciu, správny vzťah. Ak si so svojími rodičmi, musíš sa k ním správať láskavo. Ak si s priateľmi, správny vzťah je nevyhnutný. Máš svoje pero, svoju šálku, svoje hodinky, svoje okuliare, svoj odev – tvoja správna funkcia a správny vsťah sú veľmi dôležité. Tvoja krajina, celý svet, všetky bytosti musia mať správny vsťah a správnu funkciu. Ako? Zenová prax znamená odložiť svoje názory, svoj stav, svoju situácu; potom môže prísť správna situácia a správna funkcia. Príliš veľa ludí hľadá pochopenie. Idú do škôl, univerzít, nazývajú sa Magistrami a Doktormi – príliš veľa chápania.

Jeden muž s ktorým som býval mal Ph.D. Zarábal veľa peňazí. Žiadny problém. No vnútri veľmi trpel. Prečo? Stále hovoril, „viac, viac, viac.“ Takže mal problém. (smeje sa) Taký človek má veľký problém.

Takže to treba stráviť, spracovať a pochopenie sa stane múdrosťou. Múdrosť znamená, že tvoje pochopenie, tvoj smer a tvoje činy sa stanú jedným. Pochopenie je táto cesta, čin je tamtá cesta. Pochopenie je ako Buddha alebo Boh alebo Kristus. Ale čin je ako pes alebo mačka.(smeje sa) Je to nevyvážené. Takže je veľmi dôležité aby si nič nekontroloval. Z momentu na moment, čo teraz robíš? Len to rob na sto percent. Nič nekontroluj, nič nedrž, Len to rob. To je zenová prax. Ak tvoje centrum nieje silné, nedokážeš to. Ak je tvoje centrum silné, dokážeš to. Takže je veľmi dôležité, aby tvoje centrum bolo silné.

Ak je tvoje centrum silné, dokážeš ovládať svoje pocity, svoj stav, svoju situáciu. Potom môžeš zmeniť svoju karmu. Všetko vychádza z pôvodnej príčiny, stavu a následku. Zoberieš pôvodnú príčinu – je to možné – a zmení sa aj stav a následok. To znamená že môžeš meniť prirodzené procesy. To znamená, že môžeš zmeniť svoj život, čo znamená, že môžeš robiť čokoľvek. Takže máme dva typy slov: „Môžem“ a Nemôžem.“ Ktoré sa ti páči? (smiech) Môžem? Potom skúšaj. Keď skúšaš, potom môžeš. Nikdy nehovor „Nemôžem,“ OK? Veľmi jasné, OK?

O: To čo hovoríš, nieje to tiež len koncept? Nepopieraš tým konkrétnu časť človeka? Nedefinuješ tým jednoduchého, primárneho človeka; to centrum o ktorom hovoríš, nieje to koncept? Nepopieraš tým iné formy, iné ríše reality za účelom dostať sa k tej jednej o ktorú ti ide? Prečo je toto viac pravdivé, viac absolútne, viac „to pravé“ ako niečo iné? Všetkým čo vravíš definuješ nejaký konkrétny typ bytosti, na úkor iného typu bytosti. Ja môžem definovať iný typ bytosti ktorý nezahŕňa ten tvoj. Inými slovami, vyzerá to tak že existujú alternatívne reality k tej o ktorej hovoríš. A tá nieje o nič viac pôvodná, primárna, pravdivá ako iná. Prečo si vyberáme jednu miesto inej?

ZMSS: Priveľmi chápeš. To je tvojou chorobou. Toto je len tvoja reč o „vonkajšku.“ Kde je tvoje vnútro? Vedomie toto, vedomie tamto. Toto vytváraš, OK? Pes to nevytvára. Hlúpi ľudia to nevytvárajú. Ty si chytrý takže to vytváraš. Ak ťa udriem, čo povieš?

O: Au.

ZMSS: Správne! Udržuj túto myseľ, OK? (publikum sa smeje spolu so Zenovým Majstrom Seungom Sahnom) To všetko je, len priame. Hovoríme tomu nepodmienený reflex.

O: Je to jednoduchá odozva. Ak ma udrieš, cítim bolesť. Keď...

ZMSS: Nekontroluj! Prečo kontroluješ? Čo robíš teraz? Pýtam sa ťa, čo robíš teraz?

O: Kontrolujem ťa.

ZMSS: Takže máš problém. Spýtaj sa ty mňa?

O: Čo robíš teraz?

ZMSS: Sedím na stoličke, rozprávam sa s tebou. To je všetko.

O: Nerozmýšľaš keď sa so mnou rozprávaš? Znieš veľmi súvisle a jasne.

ZMSS: Prečo ma kontroluješ? Nekontroluj ma. Čo robíš práve teraz?

O: Kontrolujem ťa. (všetci sa smejú)

ZMSS: Nekontroluj, nedrž, nepripútavaj sa, nechci. Ak kontroluješ, držíš, pútaš sa, chceš, budeš mať stále problém. Ak chceš šťastie, ak chceš mier, ak chceš lásku, nekontroluj, nedrž, nepripútavaj sa, nechci, OK? To je všetko. (smeje sa) OK, ďalšie otázky.

O: Niesú práve takéto malé deti? Oni nekontrolujú.

ZMSS: Veľmi dobrá otázka. Malé dieťa má, hovoríme „Budhovu myseľ.“ Veľmi čistú myseľ. Ale ako rastie, objavuje sa pamať, potom už myseľ býva poznačená. Dieťa len odráža: nešťastné, plače; veľmi šťastné, žiadny problém. Takže nemajú žiadnu pamať, oni to len robia. Moment za momentom, nekontrolujú nič, nekontrolujú mamu, nekontrolujú otca – len to robia, len to urob myseľ. To je detská myseľ. Detská myseľ je ako myseľ Zenového Majstra. No dieťa nerozumie správnej funkcii. Detská myseľ je veľmi čistá a jasná, ale ako mať správnu čistú a jasnú myseľ? Nemajú žiadnu správnu situáciu, správnu funkciu ani správny vsťah; oni nerozumejú. No keď máš správnu funkciu, správny vsťah, správnu funkciu, nazýva sa to veľká láska, veľký súcit, veľká cesta bodhisatvu. Len v tom je rozdiel.

O: Môže byť „myseľ neviem“, alebo „myseľ len to urob“ v niektorých prípadoch nebezpečná, ako napríklad chirurg ktorý „len robí“ a nerozmýšľa?

ZMSS: Jeden z mojich žiakov tu je profesor. Učí hudbu. Raz mi povedal, „Mám problém.“

„Aký problém?“

„Učím hudbu, no chcem udržiavať silnú ´myseľ neviem´ počas môjho vyučovania. Ak udržujem silnú „myseľ neviem“, nemôžem učiť hudbu správne. Čo mám robiť?“

„Máš priveľa túžob. Nerozumieš čo je ´neviem´.“

„Rozumiem mysli ´neviem´“

„Tak sa ťa pýtam, čo je myseľ ´neviem´?“

Vtedy udrel do podlahy. To je spôsob zenového rozovoru. „Len to?“ Potom voda je mokrá a obloha je modrá. To je všetko. Myseľ „neviem“ nieje špeciálna, len „to urob“ myseľ.

Na sto percent učiť hudbu, to sa volá „neviem.“ Na sto percent šoférovať, to sa volá „neviem.“ Na sto percent sedieť, to sa volá „neviem“. Doktor ktorý dáva doporiadku telo, to je „neviem“ na sto percent. Moment za momentom stopercentná akcia. To je „neviem“. Nič špeciálne, OK?

Niekto je hladný; daj mu najesť. Niekto je smädný; daj mu napiť. To je „neviem“. Takže „neviem“ znamená mať správnu situáciu, správnu funkciu, správny vsťah. Takže to znamená veľkú lásku, veľký súcit, veľkú cestu bódhisatvu. Len to urob, OK?

Veľa ľudí rozumie láske. Čo je to láská? Láska znamená presný stav. „Neviem“ znamená už odťaté z mysle akékoľvek stavy, akékoľvek situácie, akékoľvek názory. Takže ak udržuješ myseľ „neviem“, potom je tvoja myseľ čistá ako priestor, čistá ako zrkadlo. Len urob správnu akciu. Toto voláme „myseľ lásky“.

Kedysi dávno v Číne bol slávny Zenový Majster Nam Cheon. Jedného dňa, keď bol vo svojej izbe spustil sa vonku veľmi veľký hluk. Tak otvoril dvere a pozrel sa von. Tam na východe stálo 250 ľudí a na západne stálo 250 ľudí a všetci sa bili o mačku. „To je moja mačka.“ „Nie, nie, to je naša mačka.“ „Moja mačka!“ „Naša mačka!“ Týchto 500 ľudí sa bilo, takže sa Zenový Majster veľmi nahneval. Zdvihol mačku. „Vy! Jeden moment! Povedzte mi prečo chcete túto mačku. Ak mi to neviete povedať zabijem ju.“ No z 500 ľudí nikto neodpovedal. Zenový majster kontroloval mysle svojich žiakov. Skutočne mali radi tú mačku alebo k nej boli pripútaní? Nakoniec Zenový Majster Nam Cheon cítil, že zabiť tú mačku je nevyhnutné, takže KAH!  Zabil mačku. Potom večer jeho žiak číslo jeden, Zenový Majster Joju, prišiel k nemu dnu. Zenový Majster Nam Cheon, stále trochu smutný, vraví svojmu žiakovi. „Ak by si tam bol, čo by si spravil?“ Joju si len vyzul topánky, položil si ich na hlavu, a vyšiel von. Potom Zenový Majster Nam Cheon povedal „Ak by si tam bol ty, mohol som zachrániť tú mačku.“

Čo to znamená?. Ak máš v sebe skutočnú lásku, ak má každý v sebe skutočnú lásku, potom rozumiete tomuto kong-anu. Len rozumieť láske nieje odpoveďou. Musíte dosiahnúť lásku. Ak dosiahnete lásku, potom porozumiete tomuto kong-anu. Takže rozumieť láske je veľmi ľahké, dosiahnúť lásku je veľmi zložité. To je dôležitý bod.

Priveľa rozprávame. V tomto svete má veľa ľudí problém. V Kambodži v Afrike, v Indii, v Južnej Amerike je veľa ľudí hladných. Takže ako im pomôcť? Existujú dva typy hladných ľudí: telom hladní ľudia a mysľou hladní ľudia. Telom hladní ľudia niesú veľmi problémom.

Mysľou hladní ľudia majú veľa problémov a vytvárajú veľa problémov tomuto svetu. Rusko, Amerika, Čína – všetci politickí ľudia majú silné názory. „Môj spôsob je správny!“ „Tvoj spôsob je nesprávny!“ Potom vyrábajú jadrové zbrane, veľa bojujú, narúšajú tento vesmír a zabíjajú veľa ľudí. Veľa z nich tiež zabíja zvieratá a vytvára ešte viac problémov. To sú mysľou hladní ľudia; majú veľa problémov.

Takže najsôr musíme dať preč mysľou hladných ľudí, potom svetový mier nieje žiadny problém, a telom hladní ľudia zmiznú. Ako sa mysľou hladní ľudia nasýtia? Stratili svoju ľudskú podstatu. Ak každý nájde ľudskú podstatu – nájde myseľ lásky, myseľ súcitu, myseľ bódhisatvu – potom svetový mier nieje žiadny problém. Po celom svete nerozumejú láske. Takže ako môžu nájsť lásku a ľudskú podstatu?

Meditácia je veľmi dôležitá. Keď meditujeme, nachádzame naše pravé ja, a chápeme správnu cestu, správnu pravdu, správny život. Robíme veľa jedál dharmy: cukríky dharmy, zmrzlinu dharmy, dharma banány, dharma jablká, ryžové koláčiky dharmy. Urobíme veľa jedál dharmy pre týchto mysľou hladných ľudí a dávame im ich. Potom zjedia toto jedlo dharmy, zasýtia svoju myseľ a nebudú žiadne boje. Keď sa nebojuje, potom všetky peniaze z jadrových zbraní môžu ísť do Afriky a Indie, takže potom nebudude ani žiadny problém telesného hladu. Ako môžeme spraviť vo svete mier? Ako môžeme pomôcť týmto telom hladným ľuďom?

Ľudská bytosť je zlé zviera číslo jedna. Psy niesú také zlé, tigre niesú také zlé ani hady niesú také zlé. Len človek je zlý na prvom mieste. Bojujú, lovia, podvádzajú, vyrábajú bomby, vyrábajú jadrové zbrane, vytvárajú znečistenie. Vytvárajú veľa problémov v tomto svete. Všetky ľudské bytosti musia chápať svoju situáciu. Ľudské bytosti sa musia zobudiť.

Všetky zvieratá vravia, „Ľudské bytosti sú zlé na prvom mieste! Ak všetky ľudské bytosti zomrú, potom je možný svetový mier.“ Áno zvieratá to vravia. Takže ľudské bytosti majú zlú situáciu číslo jeden. Ľudské bytosti sa musia zobudiť, nájsť ľuskú podstatu, pochopiť správnu cestu a pravdu a tiež dosiahnúť veľkú lásku, veľký súcit, veľkú cestu bódhisatvu.

Tento svet nieje len svetom ľudských bytostí; je to tiež svet psov, svet mačiek, svet hadov, svet stromov, svet vzduchu, svet hôr. Každý z týchto svetov je súčasťou celého sveta. Takže musíme ľudom pomôcť sa zobudiť.

Dúfam, že každý sa príde domov, a bude praktikovať každý deň desať minút. Desať minút: „Kto som? Len neviem.“ Ležanie je OK, sedenie na vankúši je OK, sedenie na stoličke je OK, chôdza je OK. Len skúšajte „neviem“. Potom bude vaše centrum silnejšie, silnejšie a silnejšie. Nakoniec dokážete ovládať svoje pocity, svoj stav, svoju situáciu. Potom môžete uveriť svojej pravej podstate na sto percent.

Zen znamená nezávisieť na ničom. Závisieť na svojom pravom ja. To znamená stať sa úplne nezávislí. Vrátte sa domov a len skúšajte len „neviem“. Súšajte, skúšajte, skúšajte, skoro dosiahnite osvietenie a zachránte všetky bytosti od utrpenia. Ďakujem.

Pre pridanie komentárov sa musíte prihlásiť do členskej zóny
nacitavam
zavrieť